U-DM Lydnad och Utställningsdebut

IMG_20180907_191835

Förra helgen fick båda hundarna åka iväg på lite äventyr. Yax och jag tävlade Ungdoms-DM i lydnad bara på skoj liksom. Vi hade inte startat lydnad sedan maj och då gick de riktigt dåligt. 😮 Men sedan dess har vi tränat mycket på fokus och att låta bli att nosa i backen. Årets U-DM hölls på Karlsborgs Brukshundklubb. Hade aldrig varit där tidigare och givetvis drar vi startnummer 1! 😉

Han var lite loj när vi gick in och under nästan hela fotgåendet. Men sen släppte de och han var faktiskt med mig: Inget överdrivet nosande. Jag har haft problem med att han ställer sig upp när jag lämnar han under de senaste tävlingarna. Han håller liksom inte tyngden mot marken med rumpan. Så vi har tränat mycket stadga vilket syntes igenom detta programmet. Dock fick hans nos vittring på något så kan sprang förbi mig i inkallningen.. Vilket resulterade i ett kraftigt DK såklart. Resten flöt på riktigt bra! Apporten är väl fortfarande oförändrad. Han tuggar.. Men men, trots de halvbra poängen så blev i faktiskt placerade som tvåa! 😀

IMG_20180908_163937_011På lördagen var de Escas tur att få hitta på något. Jag hade anmält henne till en inofficiell utställning i Håkantorp. Hon var givetvis den enda av sin ras. Hon skötte sig superfint på området och låg lugnt i sin bur medans vi väntade. I ringen skötte hon sig med! Hon blev BIR-valp med HP. Fick fin kritik och kvalade till BIS:et. Dom hade inget BIG för valpar. Där blev hon dock avtackad. Det var typ 30 valpar så hade inte direkt räknat med att vi skulle bli placerade. Hon var dock sååå trött, så de var nästan lika bra. 😉

Nu blir de inga mer utställningar förens nästa år, då blir de officiellt som gäller och certjakten börjar! 😀

IMG_20180908_163043__01

Lämna en kommentar