Comeback efter ett år!

 

Igår tävlade vi för första gången på ett år. Som jag längtat efter att få komma tillbaka ut och tävla. Det var dags för årets första lydnadstävling i startklass. På en helt främmande klubb dessutom! Perfekt att åka på kvällstävling när man jobbar natt och hinner sova ut innan. 🙂

På lottningen drog vi nummer 3. Vilket kändes lagom. Han var taggad redan på uppvärmningen och kändes riktigt på och motiverad. Med tennisboll får man upp hans fokus rejält. Hade väl inte så stora förhoppningar för apporten, eftersom vi fortfarande inte fått bort tugget helt. När de väl var vår tur tappade vi 100% av fokuset vi hade på uppvärmningen, precis innan vi skulle gå in. Vilket gjorde mig lite stressad. Kände mig inte nervös. Fanns inte tid till de när jag frös över hela kroppen pga blåst och kyla. Han kändes fokuserad när vi gick in och ställde upp. Men precis när fotgåendet skulle börja så försvann vår bubbla. Han kikade överallt och nosade. Han släpade till och med efter en gång. Därför ser ni det riktigt dåliga betyget på vårt protokoll. Ett riktigt uselt fotgående. Ofokuset höll i sig genom inkallningen med. Transporten var väldigt splittrad. Lämnar honom vid inkallningen och när jag vänder mig om ser jag att han står upp?! Har brukar aldrig göra så.. Därav den tacksamma 5an.

Sen vaknade han till liv. Han var mer med mig, även om jag fick tjata på honom lite i transporterna. Försökte verkligen boosta honom mellan momenten och tjoade samt puttade på honom. Givetvis svarade han upp med ett par skall. När jag fick se poängen i efterhand så trodde jag verkligen inte vi skulle få fyra 9or. Har inget direkt att säga över resterande moment, förutom apporteringen då. Där de blev tugg och dåligt avslut. Yax älskar apporter, så pass mycket att han skulle till tävlingsledaren efter jag lämnat tillbaka den. Måste notera detta så vi tränar på den störningen mer. Därför drog de ner helhetsbetyget, att han sprang ifrån mig och var allmänt ofokuserad.

Kort och gott så måste jag ändå känna mig nöjd. Vi har verkligen haft motgångar och förutsättningarna att lyckas har vi en bit kvar till. Vi har inga tävlingsrutiner än, dom tar tid. Det är bara att ta nya tag. Vi kommer komma in i det, tvivlar inte på det. Det får ta den tid de tar. Vi kanske behöver ett gäng starter innan vi hittar bubblan. Men då får de ta det! Han är ingen lätt hund att tävla med. Men de hindrar inte mig från att fortsätta försöka och ge upp. Nya tag nästa tävling! 🙂

Men en 4:e placering och 140,5 samt godkänt resultat är inte fy skam!

Lämna en kommentar